Poniżej znajdują się lista ważniejszych publikacji pracowników Ośrodka Badań Młodzieży. W kolejności alfabetycznej są to:
I publikacje doktorantów OBM:
Publikacje i prace niepublikowane uporządkowałam tematycznie; literka M przy numerze oznacza, iż w pracy jest prezentowany dokładniej warsztat badawczy; kolorem niebieskim zaznaczyłam prace, które z różnych powodów uważam za ważne lub takie, które z jakichś powodów lubię.
I. Antropologia kultury i teoria kultury
1) Rzeczy jako dobra kultury w badaniach stylu życia, (w:) J.Goćkowski (red.) Zasady funkcjonowania środowiska naukowego w Polsce, raport, seria Sprawozdania nr 16, 1979, INS Politechnika Wrocławska, maszynopis powielany; po skróceniu przyjęte do druku w „Tekstach” nie ukazało się z powodu likwidacji pisma w Stanie Wojennym, 22 strony.
2) Rzeczy jako dobra kultury w badaniach stylu życia uczonych (w:) J.Goćkowski (red.), Zasady funkcjonowania środowiska naukowego w Polsce, raport, seria Sprawozdania nr 6, 1980, INS Politechnika Wrocławska, maszynopis powielany, po skróceniu przyjęte do druku w „Tekstach” nie ukazało się z powodu likwidacji pisma w Stanie Wojennym, 22 strony.
3) Wpływ mody na styl życia, artykuł, (w:) „Kultura i społeczeństwo”, nr 1-2, 1982, (współaut. Małgorzata Fatyga-Malarska), ss. 209 - 216.
4) Koncepcje stylu życia w polskich badaniach
socjologicznych. Rekonstrukcja i interpretacja z punktu widzenia teorii
kultury, IFiS PAN 1989, niepublikowana
praca doktorska.
5) Présentation du domaine de l’anthropologie des temps contemporains en Pologne, (in:) "Revue Européenne d'Etnographie de l'Education", nr 1, 2001.
6) Kilka uwag o rozwoju kontrkultury: autostrady i ścieżki, (w:) M.Kempny, K.Kiciński, E.Zakrzewska-Manterys, Od kontestacji do konsumpcji. Szkice o przeobrażeniach współczesnej kultury, Warszawa 2004, Wyd. ISNS UW, (numer specjalny "Prac ISNS" z okazji jubileuszu prof. Aldony Jawłowskiej), ss.393-398.
7) Wożenie drzewa do lasu (głos w dyskusji na temat zaangażowania antropologii) (w:) "Op.cit.", nr 26, 2005, ss.6-7.
II. Antropologia młodzieży
1) Teoretyczna perspektywa badania ruchów, subkultur i środowisk młodzieżowych, rozdział, (w:) M.Szymańczak (red.), Style życia młodzieży. Opracowanie syntetyczne „Poza kulturą dominującą”, Warszawa: IBPM, 1990, maszynopis powielany, ss. 5-23.
2) Ruchy paraartystyczne młodzieży, rozdział, (w:) Style życia młodzieży. Opracowanie syntetyczne „Poza kulturą dominującą”, M.Szymańczak (red.), Warszawa: IBPM, 1990, maszynopis powielany, ss. 82 - 88.
3) Śmietnik
Symoboliczny, rozdział, (w:) A.Jawłowska, M. Kempny, E.Tarkowska (red.), Kulturowy
wymiar przemian społecznych, Warszawa: IFiS PAN, 1993, ss. 39 - 46.
4) Antropologia młodzieży; stara subdyscyplina - nowa
metodologia?, rozdział, (w:) Wobec Kultury. Problemy Antropologa. „Łódzkie Studia Etnograficzne” t.XXXV,
1996, ss.57 - 69.
5) Współcześni dzicy w kontekście kulturowym, rozdział, (w:) M.Buchowski (red.), Oblicza zmiany. Etnologia a współczesne transformacje społeczno-kulturowe, Międzychód: wyd. ECO, 1996, ss. 52 - 65.
6) Analiza stanu badań nad kulturą młodzieżową i grupami subkulturowymi w Polsce, rozdział, (w:) G.Babiński, J.Mucha, A.Sadowski (red.), Polskie badania nad mniejszościami kulturowymi. Wybrane Zagadnienia. „Pogranicze. Studia społeczne”, t.VI, numer specjalny, Białystok: Wyd. Filii UW, 1997, ss. 120 - 138.
7) Młodzi Polacy i Niemcy w kontakcie kulturowym, rozdział, (w:) A.Kapciak, M.Kempny, S.Łodziński (red.), U progu wielokulturowości. Nowe oblicza społeczeństwa polskiego, Warszawa: Oficyna Naukowa, 1997, ss. 142 - 150.
8) Trzeci obieg kultury, rozdział, (w:) B.Fatyga, A.Tyszkiewicz (red.), Dzisiejsza Młodzież. Stereotypy i rzeczywistość po
1989 roku, Radom: Wyd. ITE, 1997, ss. 214 - 227.
9) Protesty młodzieżowe w Polsce - antropologiczna metoda badania, część skryptu dla studentów IEiA UAM, 1997, 24 strony, (skrót i modyfikacja).
10) Zdrada i konwersja w polskiej kulturze młodzieżowej,
artykuł, (w:) T. Dąbek-Wirgowa, T.Makowiecki (red.), Obraz zdrajcy i szpiega
w kulturach słowiańskich, 1998, 9 stron.
11) Młodzież. „Nosiciele zarazy” czy forpoczta nowej
kultury?, rozdział, (w:) J.Mucha (red.), Kultura dominująca jako kultura
obca. Mniejszości kulturowe a grupa dominująca w Polsce, Warszawa: Oficyna
Naukowa, 1999, ss. 176 - 212.
12) Dzicy z naszej ulicy. Antropologia kultury
młodzieżowej, książka, Warszawa: Wyd. ISNS UW, 1999, s. 270.
13) Liderzy subkultur między charyzmą a legitymizacją, artykuł, (w:) T.Dąbek-Wirgowa, A.T.Makowiecki (red.), Obraz kapłana, wodza, króla w kulturach słowiańskich, Warszawa: Wyd. UW - Wydział Polonistyki, 2000, ss. 89 - 95.
14) Pseudo-kultura i pseudo-tożsamość, czyli czego nie
przewidziała Margaret Mead, rozdział, (w:) B.Fatyga, A.Tyszkiewicz (red.) Normalność
i normalka.Próba zastosowania pojęcia normalności do badań młodzieży,
Warszawa: OBM ISNS UW, 2001, ss.94-116.
15) Problematyka kultury w podręcznikach do gimnazjum,
artykuł, (w:) E.Chałasińska (red.), Ocena podręczników gimnazjalnych języka
polskiego. Materiał do dyskusji, Warszawa: Fundacja S.Batorego, 2002, ss.
104-118.
II. Socjologia nauki i
naukoznawstwo
1) Nauka i sztuka: dwa rodzaje poznania - dwie formy kultury, artykuł, (w:) „Zagadnienia Naukoznawstwa”, nr 3(59), 1979, ss. 421- 427.
2) Próba socjologii dramaturgicznej. Uwagi o socjalizacji
asystentów, (w:) Profesjonalny i instytucjonalny charakter nauki
współczesnej, raport, seria Sprawozdania nr 14, 1981, J.Goćkowski (red.),
INE-S Politechnika Wrocławska, maszynopis powielany, 40 stron.
3)
Teksty krytyczne w naukach społecznych:
Recenzja, artykuł, (w:) „Kultura i
Społeczeństwo”, nr 2-3, 1996, ss. 219 - 225.
III. Socjologia i antropologia
wsi oraz młodzieży wiejskiej
1) Główne wyznaczniki losów społecznych i modeli życia młodzieży wiejskiej, artykuł, (w:) „Oświata i Wychowanie”, nr 12, 1987, (współaut. W.Nowak), ss.26-28.
2) Pamiętniki rolników, informacja o badaniach, (w:) „Polska młodzież”, nr 1-2, 1988, ss. 176-179.
3) Jak żyją i co myślą młodzi rolnicy, artykuł, (w:) F.Jakubczak, B.Gołębiowski (red.), Młodzież, kultura, wieś, Wyd. Towarzystwa Uniwersytetów Ludowych, 1988, (współaut. J.Siemaszko), ss. 15 - 20.
4) Życie i poglądy młodzieży wiejskiej w latach kryzysu
1982-1983. Analiza materiałów pamiętnikarskich, książka, Warszawa:Wyd. IBPM, 1989, (współaut.
J.Siemaszko), strony autorskie: ss. 4 - 44; 83 - 118.
5) Po co jechać na Trobriandy, artykuł, (w:) „Polska Sztuka Ludowa”, nr 3, 1989,
(współaut. J.Siemaszko), ss.177-182.
6) Wartości tradycyjnego etosu chłopskiego w pamiętnikach młodych rolników, artykuł, (w:) „Polska młodzież”, nr 13, 1990, ss. 25 - 30.
7) Bez łaski.Szkice do obrazu społecznego dzieci i młodzieży na wsi, (w:) "Studia Ekonomiczno-Społeczne", t.6, 2004, ss.33-49.
8) Homo ludens rusticalis, (w:) "Studia Ekonomiczno-Społeczne",
w druku..., por. też nasze archium tekstów.
IV badania stylu życia, w tym
stylów życia młodzieży
1) Rezygnacja i kompromis, rozdział, (w:) A. Siciński (red.), Style życia w miastach polskich (u progu kryzysu), Wrocław- Warszawa - Kraków:Ossolineum 1988, ss.137 - 142.
2) Awans czy stabilizacja, działalność społeczna czy posiadanie, rola „domu” - problemy życiowe młodego małżeństwa, rozdział, (w:) A. Siciński (red.), Style życia w miastach polskich (u progu kryzysu), Wrocław- Warszawa - Kraków: Ossolineum 1988, ss.167 - 176.
3) Ideały mimikry i „porządnego człowieka”, rozdział, (w:) A. Siciński (red.), Style życia w miastach polskich (u progu kryzysu), Wrocław - Warszawa - Kraków: Ossolineum 1988, ss.183 - 191.
4) Wszystko byłoby z nami w porządku gdyby nie rzeczywistość, artykuł, (w:) J.Kośmider, A.Tyszkiewicz (red.), Dzieci swojego czasu. Młodzież polska i francuska, Warszawa: Agencja Wulkan - Piotr Gosk, 1993, ss.17-20, skrót typologii stylów życia.
5) Balanga bez granic, artykuł, (w:) „Świat Problemów”, nr 4, 1999, ss. 24 - 28.
6M) Nauczyciele i uczniowie o stylach życia młodzieży i o
narkotykach”, książka, (współaut. J. Sierosławski), 1999, Warszawa: ISP.
7M) Nauczyciele i uczniowie o stylach życia młodzieży i o narkotykach, (w:) „Problemy Narkomanii. Biuletyn”, nr 2/2000, współaut. J.Sierosławski, (2 wydanie poprzedniej pozycji, numer w całości poświęcony tej pracy).
8) Style życia uczniów
gimnazjów (w:) Style życia młodzieży a narkotyki. Wyniki Badań empirycznych,
książka, (współaut. J.Rogala-Obłękowska), Warszawa: ISP, 2002, ss.23-183.
9) Praca i style życia młodzieży w okresie transformacji społecznej w Polsce, (w:) "Studia Ekonomiczno-Społeczne", t.2, Radom: WSB, 2002.
V. Socjologia młodzieży
1) Szanse i zagrożenia.
Problemy społeczne młodzieży w Polsce, (współaut. M.Adamska, G.Fluderska,
R.Lipka, J.Wertenstein-Żuławski), ekspertyza dla Kancelarii Prezydenta RP,
1991, wydruk komputerowy, powielany, 20 stron.
2) Sytuacja edukacyjna młodzieży szkół ponadpodstawowych, rozdział, (w:) B.Fatyga, M.Szymańczak (red.), Raport o młodzieży, Warszawa: Wyd. Interpress, 1992, (współaut. G.Fluderska, wersja polska i angielska w 1 książce), ss.69-98; tekst angielski ss.319 - 323.
3) Zaangażowanie w politykę i społeczna aktywność młodzieży, raport dla International Youth Foundation (Polskiej Fundacji Dzieci i Młodzieży), 1992, wydruk komputerowy, cz. 15, 20 stron.
4) L’analyse de la situation des é tablissements du secondaire et du superieur, (in:) La Jeunesse en Pologne. analyses et statistiques, Marly-Le Roi: INJEP, 1993, ss.35 - 42. Francuska, skrócona, wersja raportu o młodzieży.
5) „Wszystko byłoby z nami w porządku gdyby nie
rzeczywistość”. O życiu codziennym młodzieży w Polsce, część książki, (w:)
K.Koseła (red.), Młodym być. Młodzież szkolna ‘92, Warszawa: CBOS, 1993,
(współaut. G.Fluderska, J.Wertenstein-Żuławski), ss. 22 - 82.
6) Zakończenie, (w:) K.Koseła (red.), Młodym być. Młodzież szkolna ‘92, Warszawa: CBOS, 1993, (współaut. K.Koseła, J.Wertenstein-Żuławski), ss.179 - 183.
7) Bezrobocie młodego pokolenia i jego społeczne wymiary, ekspertyza, (współaut. J.Wygnański, J.Wertenstein-Żuławski) dla MPiSS, 1993, wydruk komputerowy, powielany, 82 strony.
8) Aktywność społeczna, rozdział, (w:) Sytuacja dzieci i młodzieży w Polsce (5 -20 lat). Raport, Warszawa: Wyd. EXIT, 1993, ss.143-150.
9) Liderzy współczesnych
organizacji młodzieżowych. Początek drogi, rozdział, (w:) A. Rostocki (red.), Człowiek
w zagrożeniu, Łódź: IS UŁ, 1993, ss. 24 - 32.
10) Dilemmes des jeunes en période de transformation,
rozdział, (in:) Ch. Delsol, H.Świda-Ziemba, (ed.), La Grande Europe?, Paris:
Librairie Philosophique, 1994, ss. 181-185.
11) Współpraca zagraniczna zasadniczych i średnich szkół zawodowych w opinii uczniów, rozdział, (w:) G.Fluderska, M.Kłosiński (red.), Zakres, formy i efekty współpracy polskich i zagranicznych placówek kształcenia zawodowego na szczeblu lokalnym, raport dla Biura Kształcenia i Koordynacji Kadr PHARE, 1994, wydruk komputerowy powielany, ss. 89 - 111.
12) Sytuacja kulturalna młodzieży w Polsce, ekspertyza dla Rady Młodzieży przy Prezydencie RP, 1994, wydruk komputerowy, 22 strony.
13) O życiu codziennym młodzieży, artykuł, (w:) „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, 1994, nr 4, (współaut. G.Fluderska, J.Wertenstein-Żuławski), ss. 6 - 13. Skrócone i uzupełnione opracowanie.
14) Dyskurs uczniów o religii w szkole, rozdział, (w:) K.Kiciński, K.Koseła, W.Pawlik (red.), Szkoła czy parafia. Dyskusje uczniów o religii w szkole, Kraków: Nomos, 1995, ss. 161 - 169.
15) Od Zbyszka Cybulskiego do Romana Gałuszki. Charakterystyka protestów młodzieżowych w Polsce, 1995, raport z badań w ISNS UW - wydruk komputerowy, 80 stron.
16)
Characteristics of youth protests in Poland (in:) G.Ekiert, J.Kubik (ed.), Central
European Societies in Transition: Social Unrest, Collective Protest, and Social
Movements in Czecho-Slovakia, Hungary, Poland, and former East Germany since
1989, 1995, wydruk komputerowy, 40 stron, skrót poprzedniej pozycji dla
Centre of European Studies, University of Harvard.
17) Młodzież w Polsce i w Niemczech na tle sytuacji społecznej w obu krajach. Synopsa z wybranych badań, Warszawa - Poczdam: PNWM „Jugendwerk”, 1996, ss. 1 - 45 (współaut. B.Jonda, K.Koseła).
18) Jugendliche in Deutschland und in Polen auf dem hintergrund der gesellschaftlichen situation in beiden ländern. Synopse ausgewählter untersuchungen, Warszawa - Poczdam: PNWM „Jugendwerk”, 1996, ss. 1 - 45, (współaut. B.Jonda, K.Koseła), wersja niemiecka.
19) Młodzież w Polsce
na tle sytuacji społecznej. Raport z wybranych badań, Warszawa - Poczdam:
PNWM „Jugendwerk”, 1996, ss. 1 - 30, (współaut. K.Koseła).
20) Jugendliche in Polen auf dem hintergrund der gesellschaftlichen situation. Zusammenfassung ausgewählter untersuchungen, Warszawa - Poczdam: PNWM „Jugendwerk”, 1996, ss.1 - 33, (współaut. K.Koseła), wersja niemiecka.
21) Raport z badania „Dzieci ze środowisk społecznie zaniedbanych w Bydgoszczy, (współaut. G.Fluderska), dla Towarzystwa Profilaktyki Społecznej, grant Academy for Educationel Development, 1996, 65 stron.
22) Le poids de l’histoire sur les
croyances normatives, rozdział, (in:) H. Rodriguez-Tome, S Jackson, F.Bariaud
(ed.), Regards actuels sur l’adolescence, Paris: Presses Universitaires
de France, 1997, (współaut. H.Malewska-Peyre),
ss. 235 - 254.
23) Jugend in Polen, (in:) Datenbank Internationale Jugendarbeit, tekst
na CD - ROM, 1997, 15 str.
24) Raport wstępny z wyników badania terenowego na N=1835 dzieci wiejskich i N=263 ich rodzicach, dla Fundacji Bank Żywności SOS, 1997, wydruk komputerowy, powielany, 35 stron.
25) Wstęp, (w:) B.Fatyga, A.Tyszkiewicz (red.), Dzisiejsza Młodzież. Stereotypy i rzeczywistość po 1989 roku, Radom: Wyd. ITE, 1997, (współaut. A.Tyszkiewicz), ss. 7- 12.
26) Komentarze, (w:) B.Fatyga, A.Tyszkiewicz (red.), Dzisiejsza Młodzież. Stereotypy i rzeczywistość po 1989 roku, Radom: Wyd. ITE, 1997, (współaut. A.Tyszkiewicz), ss. 45 - 46; 68 - 69; 96 - 97; 113 - 114; 140 -142; 168 - 169; 182 - 183; 196; 212 - 213; 227 - 228; 240 - 241; 257.
27) Szkic do portretu dzieci ze środowisk społecznie
zaniedbanych. (Na przykładzie średniego miasta), artykuł, (w:) „Kultura i Społeczeństwo”, nr 2, 1998,
(współaut. G.Fluderska), ss. 133 - 147.
28) Przeciwdziałanie przemocy w środowiskach rówieśniczych. Rozwiązania modelowe, ekspertyza dla MEN, 1998, wydruk komputerowy, 30 stron.
29) Profilaktyka alkoholizmu i narkomanii wśród dzieci i młodzieży, ekspertyza dla Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów alkoholowych, wydruk komputerowy, 1998, 11 stron.
30) Bildung, (in:) Polen. Land und junge Leute, Warszawa - Poczdam:
PNWM „Jugendwerk”, 1998, ss. 31 - 39.
31) Bestadsaufnahme, (in:) Polen. Land und junge Leute, Warszawa -
Poczdam: PNWM „Jugendwerk”, 1998, ss. 40 - 46.
32) Jugendpolitik und Jugendarbeit, (in:) Polen. Land und junge Leute,
Warszawa - Poczdam: PNWM „Jugendwerk”, 1998, ss. 55 - 58.
33) Resentyment, Marketing i legenda, (w:) M.Piasecki
(red.), Młodzi końca wieku, Warszawa: Agora S.A, 1999, ss.112-118.
34) Młodzież i dorośli: rodzice i nauczyciele.Wybrane
problemy kulturowych relacji międzygeneracyjnych, (w:) "Przegląd
Socjologiczny", nr 2, 1999, ss.55-75.
35) Społeczny świat Drugiego Elementarza, książka, Warszawa: Toret, 2000, (współaut.: G.Fluderska, M.Sochocki, K.Wojcieszek).
36M) (red.), Dwie
Europy. Młodzi Niemcy i młodzi Polacy na przełomie wieków. Tom I, Plemienny
Wróg - Globalny Kumpel. Portret młodych Polaków”, książka, Warszawa:
Wyd.Toret, 2000,(współaut.: K. Górniak, P.Zieliński), strony autorskie:
4-13;30-49;73-87;93-97;106-123; „Zwei
Europas. Jugendliche in Polen
und in Deutschland an der Jahrhundertwende, Band I, Der Stammesfeind und der
Globale Kumpel. Ein Porträt der jungen Polen”. (wydawnictwo dwujęzyczne w jednym tomie), strony
autorskie w tekście niemieckim:4-14;33-54;80-96;102-107;116-135.
37) Młodzież z małych miast. Charakterystyka socjokulturowa, (w:) „Problemy opiekuńczo-wychowawcze”, nr 7, 2000, ss.10-19.
38) Kilka odpowiedzi na pytanie dlaczego warto badać młodzież, (w:) „Prace Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych”, Warszawa, nr 3, 2000, ss.462-469.
39M) Młodość bez skrzydeł. Nastolatki w małym mieście”, książka, Warszawa: Wyd. ISNS UW, 2001,
ss. 200.
40) Młodzież w Polsce:
oczywistości i idiosynkrazje, (w:) "Pedagogika Społeczna", nr
2, 2002, ss.33-42.
41) Polska młodzież w okresie
przemian,rozdział, (w:) M.Marody (red.), Wymiary życia społecznego. Polska na
przełomie XX i XXI wieku, Warszawa: Scholar, 2002, ss.302-326.
42) Agresja, przemoc i
indywidualizm ego-sekurialny, artykuł, (w:) S.Amsterdamski (red.), Człowiek
i agresja. Głosy o nienawiści i przemocy. Ujęcie interdyscyplinarne,
Warszawa: Sic!/SNS, 2002, ss.217-250.
43)współaut. P.Zieliński (pomoc techniczna), Biała księga młodzieży polskiej.
diagnoza sytuacji młodych Polaków jako podstawa strategii państwa dla młodzieży,
B.Fatyga (red.), Warszawa 2004, Wyd. MENiS, rozdziały mego autorstwa to:
Założenia diagnozy i strategii, Priorytety i zadania, Demografia i skład
społeczny, Problemy edukacji, Problemy zdrowia, Czas wolny, infrastruktura
kulturalna i uczestnictwo w kulturze, cz.III - konsultacje, współaut.
P.Zieliński (pomoc techniczna).
44) The differentiation of the
Lifetime Opportunities of the Youth and Children of Poland, współaut. P.Zieliński, (w:) I.Białecki i in., Bridge
Generation. Complexities, Issues and Perspectives of Youth in Poland, Milan 2005,
Paravia Bruno Mondadori Editori, ss.25-150.
45)B.Fatyga (red.), I.Oliwińska, M.Sińczuch, P.Zieliński, Biała księga
młodzieży polskiej, T.II, Dwie prawdy o aktywności.Uwarunkowania i możliwości
działania młodzieży w środowisku lokalnym w perspektywie polityki młodzieżowej
Rady Europy. Raport z badań, Warszawa 2005, wyd. MEN (praca dostępna na
stronie internetowej ministerstwa).
46) Edukacja nieformalna w Polsce:
historia i formy współczesne, (w:) Doświadczać uczenia Materiały
pokonferencyjne, Warszawa 2005, Program Młodzież, ss.19-24.
47) Sytuacja młodzieży w Polsce,
(w:) Doświadczać uczenia Materiały pokonferencyjne, Warszawa 2005,
Program Młodzież, ss.111-121.
48) Trendy w edukacji i problem
systemu szkolnego, (w:) Z.Sirojć (red.) Edukacja przeciw wykluczeniu. Teoria i
praktyka, Warszawa 2005, OHP, ss.37- 42.
49) Wie werden wir
der, der wir sind? Die Identität als Verbindung von individuellen und sozialen
Faktoren, (w:) F.Ahlmann (Hrsg), Kultur, Religion, Region.Junge Tschechen,
Deutsche und Polen im vereinten Europa, Berlin 2005, Metropol, ss. 20-30.
VI. Trzeci sektor -
organizacje pozarządowe
1) Samopomoc i samoorganizacja społeczna, rozdział, (w:) B.Fatyga, M.Szymańczak (red.), Raport o młodzieży, Warszawa: Wyd. Interpress, 1992, (współaut. J.Wygnański, wersja polska i angielska w 1 książce),ss. 214 - 222; tekst angielski ss. 346 - 348.
2) Les organismes d’aide et d’entraide, (in:) La Jeunesse en Pologne. analyses et statistiques, Marly-Le Roi: INJEP, 1993, ss.79 - 82. Francuska, skrócona, wersja raportu o młodzieży.
3) Polityka i samoorganizacja młodzieży, omówienie warsztatów, (w:) J.Kośmider, A.Tyszkiewicz (red.), Dzieci swojego czasu. Młodzież polska i francuska, Warszawa: Agencja Wulkan - Piotr Gosk, 1993, ss. 233 - 234.
4) Program „Dzielimy się tym, co mamy” 1994-1997. O możliwościach wymiany między miastem i wsią oraz o „teatrze dobroczynności” ,
książka, Lublin: El-Press, 1997, (autorka roz.3, części II Ewa Łuczak), ss.
7-128 i 145-150.
5) wersja francuska: Programme „Partageons ce que nous avons” 1994
-1997. Sur les possibilités d’échange entre la ville et la campagne
et sur le „théâtre de bienfaisance”, ss.7-142 i 160-165, Lublin: El-Press.
6) wersja angielska: Project „Sharing the Things We Have” 1994-1997.
Abaut possibilities of exchange between the country and the town and about
the 'theatre of charity', ss. 7- 130 i 145 - 151, Lublin: El-Press.
7) wersja rosyjska: Programma „Dzielimsia, czem możem” 1994-1997. O wazmożnostiach obmiena mieżdu gorodom a dierewniej, a także o teatrie błagotworiennosti, 1998, Lublin: El-Press, ss. 7-143 i 162-167.
VII. Metodologia - metody i
techniki badań
1) recenzja: Książka o świadomości robotników polskich, (dot. J. Leoński, Drogi życiowe i świadomość robotników polskich”), (w:) „Nowe Książki” nr 1, 1988, (współaut. J. Siemaszko), ss. 15-18.
2) Świadomość potoczna pokoleń młodych Polaków,
(współaut. J.Siemaszko), raport z badań IBPM - OBM ISNS, 1992, maszynopis
powielany, 82 strony.; z tego mojego autorstwa: ss. 1-12; 45 - 82.
3) Opracowanie ‘Czas biografii - czas społeczny”
(współaut. G.Gredecki. K.Górniak, P.Zieliński), dla grantu E.Tarkowskiej „Czas
i przestrzeń: kategorie kultury okresu przemian w perspektywie
antropologicznej”, 1994, wydruk komputerowy, 72 strony; w tym mój tekst
dotyczący analizy dróg życiowych, metody badań biograficznych i analizy
piramidy metafor: ss. 1-12 i 56 - 72.
4) Biografia jako
obszar kultury. Metodologia pracy z tekstami, rozdział, (w:) S.Bednarek,
K.Łukasiewicz (red.), „Wiedza o kulturze polskiej u progu XXI wieku”,
Wrocław: Wyd. DTSK Silesia, 2000, ss.76-84.
5)
Ogólnometodologiczne problemy badań
młodzieży, artykuł, (w:) J.Grzelak, M.Sochocki (red.), Ewaluacja
profilaktyki problemów dzieci i młodzieży, Warszawa:Sumus, 2001, ss.82-100.
6) Trzy problemy współczesnego badania terenowego: omnipotencja badacza, egzotyka terenu i granice międzydyscyplinowe, (w:) M.Kempny, G. Woroniecka (red.) Wymiary globalizacji kulturowej. Wyzwania badawcze, Olsztyn:Wyd. WSIiE TWP,2003.
VIII Teoria socjologiczna
1) Chora komunikacja. Krytyczna analiza koncepcji
P.Bergera i T.Luckmanna, 1986, opracowanie - maszynopis niepublikowany, 50
stron.
IX. Varia
1) Koncepcja Pracowni
Badań Biograficznych w IBPM, 1989, maszynopis, (współaut. J.Siemaszko), 10
stron.
2) Ośrodek Badań Młodzieży, artykuł informacyjny, (w:) „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, 1992, nr 3, ss. 137 - 140.
3) Opracowanie „Źródła tożsamości narodowej i etnicznej
starych ludzi pochodzenia chłopskiego” dla grantu A.Kłoskowskiej, „Kultura
narodowa u korzeni”, 1994, (współaut. K.Górniak, G.Gredecki, P.Zieliński)
wydruk komputerowy, 32 strony.
4) Sprawozdanie z 1 półrocza funkcjonowania programu PHARE-Lien „Dzielimy się tym, co mamy” (współaut. W.Onyszkiewicz, P.Zieliński), dla Komisji Europejskiej 1996, 50 stron.
5) Sprawozdanie z 2 półrocza funkcjonowania programu PHARE-Lien „Dzielimy się tym, co mamy” (współaut, P.Zieliński), dla Komisji Europejskiej 1996, 65 stron.
6) Analiza operacji pilotażowej programu PHARE-Lien „Dzielimy się tym, co mamy”, (współaut. M.Dudkiewicz, J.Krasnodębska), dla Fundacji Bank Żywności SOS, 1996, 20 stron
7) Sprawozdanie z 3 półrocza funkcjonowania programu PHARE-Lien „Dzielimy się tym, co mamy” (współaut. P.Zieliński), dla Komisji Europejskiej 1997, 70 stron.
8) Przedmowa do książki M.Sochockiego, „Portret zbiorowy czyli postawy ludzi młodych i osób dorosłych wobec problematyki stosowania substancji psychoaktywnych oraz profilaktyki. Prezentacja wyników badań, Warszawa: „Toret”, 1998, ss. 5 - 7.
9) Sytuacja społeczno-kulturalna młodzieży a wyzwania wychowawcze stojące przed szkołą, (w:) Materiały na konferencję „Wychowawcza rola współczesnej szkoły” zorganizowaną przez Prezydium Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Biuro Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu RP, 2000, ss.12-21.
10) recenzja: Punk na salony!, ( w:) „Dialog”, nr 3,2001, ss.110-113.
11) O sytuacji młodzieży w ostatnim dziesięcioleciu w Polsce, (w:) Publikacja jubileuszowa, Wczoraj - dziś - jutro. Dziesięć lat Polsko-Niemieckiej Współpracy Młodzieży, Warszawa-Potsdam: PNWM, 2001, ss. 42- 47.
12) Selbstporträts polnischen Jugendlichen, (w:) Jubiläums-publikation, Gestern -
Heute - Morgen. Zehn Jahre Deutsch-Polnisches Jugendwerk, Warszawa - Potsdam,
2001, ss.22 - 27. (wydawnictwo dwujęzyczne w 2 tomach).
Atrakcyjne życie narkomanów. Terapia budowania atrakcyjnego życia - opis programu terapii i prezentacja wyników badań, SUMUS, Warszawa 2005 (współautor: W. Krzyżaniak; recenzent: J. Kowalczewska).
Wydawnictwo Sumus
Stara nowa ojczyzna. Rodziny repatriantów - pierwsze miesiące pobytu. Procesy adaptacji i ewaluacja szkoleń adaptacyjnych - opis przebiegu zajęć psychologicznych oraz prezentacja wyników badań ankietowych, Pracownia Profilaktyki Problemowej, Warszawa 2003 (współautorzy: A. Gryczyńska, Z. Najda, A. Podlewski; recenzent: J. Ł. Grzelak).
Profilaktyka w szkole (o profilaktyce, jej wykonawcach, rodzicach i ewaluacji), w: J. Ł. Grzelak, M. J. Sochocki (red.), Ewaluacja profilaktyki problemów dzieci i młodzieży, Warszawa 2001 [książka recenzowana].
Społeczny świat Drugiego Elementarza. Prezentacja wyników badań ewaluacyjnych programu profilaktycznego "Drugi Elementarz czyli program siedmiu kroków" (współautorzy: B. Fatyga, G. Fluderska, K. A. Wojcieszek), Warszawa 2000.
Portret zbiorowy, czyli postawy ludzi młodych i osób dorosłych wobec problematyki stosowania substancji psychoaktywnych oraz profilaktyki (prezentacja wyników badań), (recenzent: B. Fatyga), Warszawa 1998.
Inne ważniejsze publikacje
Dwa autorytety, "Remedium" , nr 1 (155), styczeń 2006
Profilaktyka czy promocja zdrowia?, (cz. I-II), "Remedium", nr 7-8 (137-138), nr 9(139), lipiec-sierpień 2004; wrzesień 2004
Kosmologia subkultur i profilaktyki, "Remedium", nr 2 (132), luty 2004
Badania jakościowe w ewaluacji programów promocji zdrowia w kontekście paradygmatów zdrowia i choroby, (współautorka: A. Sito), "Medycyna Wieku Rozwojowego" (numer pod red.: A. Sito, K. Ostaszewski), nr 1, cz. II, styczeń-marzec 2003
Korzystanie z ewaluacji, "Remedium", nr 11 (117), listopad 2002
Profilaktyka a płeć, "Świat Problemów", nr 1 (108), styczeń 2002
Rodzice i profilaktyka, "Remedium", nr 1 (107), styczeń 2002
Zawód - profilaktyk?, "Świat Problemów", nr 12 (107), grudzień 2001
Jakościowa technika badań społecznych - zogniskowane wywiady grupowe w ewaluacji przedsięwzięć z zakresu promocji zdrowia i profilaktyki problemów młodzieży, w: A. Sito, M. Berkowska (red.), Modele ewaluacji w programach promocji zdrowia. Teoria i Praktyka, "Medycyna Wieku Rozwojowego", t. IV, suplement I do nr 4, październik-grudzień 2000
Ewaluacja w praktyce, "Remedium", nr 10 (92), październik 2000
O odpowiedzialności profilaktyka, "Remedium", nr 4 (83), kwiecień 2000
Ucieczka od wolności?, "Remedium", nr 7-8 (76-77), lipiec-sierpień 1999
Młodzi ludzie o sobie, dorosłych, profilaktyce i kilku innych ważnych sprawach (cz. I, II, III), "Remedium", nr 1 (70), styczeń 1999; nr 2 (71), luty 1999; nr 3 (72), marzec 1999 (wraz z erratą)
Inne lekcje, "Świat Problemów" nr 7 (66), lipiec 1998
W szóstych i ósmych klasach, "Świat Problemów", nr 4 (63), kwiecień 1998.
Od 2000 roku prowadzenie cyklu debat (wywiadów grupowych) z młodzieżą, publikowanych w "Remedium". Debaty dotyczą różnych aspektów życia młodzieży m.in. relacji interpersonalnych pomiędzy dziećmi a rodzicami oraz uczniami i nauczycielami, problematyki uzależnień, profilaktyki, subkultur, aktywności społecznej.
Niektóre artykuły, fragmenty lub ich streszczenia przeczytać można także na stronach internetowych
Miesięcznik "Remedium":
http://www.remedium-psychologia.pl
Czytelnia IPZ:
www.psychologia.edu.pl//index.php?dz=strony&op=spis&id=163&lang=pl
Biblioteka Naukowa IPZ:
www.psychologia.edu.pl//index.php?dz=strony&op=spis&id=161&lang=pl